Liigu sisu juurde

raudtee valmistub talveks

november 2, 2011

allikas: Järnvägsinfo

Möödunud talved on olnud õnnistatud tohutu lumekogusega nii meil kui naabermaades. Õnnistus on see muidugi ainult teatud mõttes. Rootsis on raudtee kandnud suuri kahjusid, eelmisel aastal algasid probleemid rongiliiklusega juba novembris. Raudteeinfo vahendab, et eelmise aasta kaos rongiliikluses oli ühiskonna jaoks rekordiliselt kallis – tavalise talvega võrreldes kahekordselt kallim (Järnvägsinfo, 26. juuni 2011). Hilinenud ja ära jäänud reisid tähendasid 4 miljonit kadumaläinud töötundi, mis on rahas võrreldav 2,4 miljardi Rootsi krooniga. Need arvutused on teinud riiklik Liiklusamet:

  1. Lumelükkamine läks maksma 310 miljonit Rootsi krooni, planeeritud oli 210 miljonit
  2. Rööbaste pöörangute lumevabana hoidmine – 35 miljonit Rootsi krooni
  3. Ühiskondlik kahju hilinenud kaubavedude tõttu ulatus kuni 200 miljoni Rootsi kroonini – sisse pole arvestatud hilinenud tarneid ettevõtetele.
  4. Neli miljonit töötundi arvestusega 600 kr/tund – 2,4 miljardit krooni

Lars-Anders Kahlberg kirjutab NyTeknikis (“Tågvintern blev rekorddyr,” 20. juuni 2011), et suurimad hilinemised tabasid reisijaid Skånes, kuid ka öörongidel Norrlandis. Seega maa lõuna- ja põhjaosas. Linnalähirongid Stockholmis püsisid paremini graafikus kui üks talv varem. Kirjutades võimalustest, mille abil suuremaid segadusi ära hoida, mainib artikkel ka seda, et Liiklusamet võiks kuhugi välja panna, millised rongid lõpetavad liikumise, kui tulevad suuremad lumesajud ja raudteel eriti kitsaks läheb. Infrastruktuuriminister Catharina Elmsäter-Svärd koostas juba möödunud talvel kümnest punktist koosneva plaani, kuidas tugevate lumesadudega talvest läbi tulla. Muuhulgas pakkus ta välja trahve rongiettevõtetele, kes põhjustavad hilinemisi või teede blokeerimist halvasti hooldatud rongide tõttu.

Möödunud neljapäeval käisid Rootsi rongide operaatorfirmad infrastruktuuriministri Catharina Elmsäter-Svärdi juures ja raporteerisid oma valmisolekust talve ees, vahendab uudisteagentuur TT (Lars Pedersen/TT: “Mer optimism inför tågvintern,” 27. oktoober 2011, Dagens Nyheter). Osalesid nii reisi- kui kaubarongide operaatorid, kohalikud ettevõtted nagu Skånetrafiken, SL, Västtrafik ja Jernhusen (kes omab ja haldab ka rongijaamu) ning loomulikult Liiklusamet, kes vastutab rööbaste eest.

foto: Thomas Löfqvist, allikas: Sydsvenskan

Tänastes Lõuna-Rootsi ajalehtedes kirjutab Erik Magnusson (“Staket ska rädda tågvintern,” 2. november 2011, Sydsvenskan, Trelleborgs Allehanda), et üheks abinõuks lumekoguste vähendamisel raudteerööbastel paigaldatakse Skånes kilomeetrite viisi aiavõrku ehk lumetõkkeid. Need peaksid takistama Södra stambana, Västkustbana ja Ystadbana blokeerimist rongide poolt, mis jäävad lumme kinni. Varem on Liiklsuamet kasutanud selliseid lumetõkkeid, mis meenutavad slaalomiradade lehtplastist toikaid. Nendel on olnud kombeks esimese lumetormiga katki minna, Uued tõkked on tehtud vastupidavamast materjalist.

Anders Persson räägib Landskrona tasandikul seistes ajakirjanikule, et seal on raudteedel talviti palju lund, kuna tuul puhub üle tasandike ja põldude kirdest. Aegade jooksul on selgunud kriitilisemad kohad nendel raudteedel, artiklis tuuakse ära ka erinevate rongide kinnijäämised möödunud talvel.

foto: Thomas Löfqvist, allikas: Sydsvenskan

Liiklusametil on ka kavas võtta tarvitusele teisi meetmeid, et ennetada talvekaost. Strateegilisi pöörangukohti kaitstakse ilmastikuolude eest elektrisoojendusega, lumetõketega, harjade ja kaitsmetega* (vt. rod covers). Viimased on suured ruudukujulised plastmasstükid, mis pressitakse rööbaste vahele, et kaitsta vahetusmehhanisme sadude, lumeiilide ja muu eest. Möödunud aastast alates on taolise varustusega kaitstud juba 55 pöördekohta. Tegemist on tõsise investeeringuga, kuna üks taoline komplekt maksab rohkem kui 35 000 Rootsi krooni, räägib Ingmar Servin (pildil) ajakirjanikule.

Kuidas ronge lume vastu kaitstakse:

Mõned punktid rongiettevõtetelt.

  • Liikluse vähendamine äärmuslikes ilmaoludes (st. vähem ronge, see-eest pikemad).
  • Tugevdatud lumelükkamine lumevagunite, rööbastepuhastudveduri jms.-ga.
  • Lumevabade kaubavagunite seismiskohtade vastuvõtuvõimsuse suurendamine.
  • Lisaressursid lumekoristuseks kriisiolukorras.
  • Rohkem ning efektiivsemaid lumetõkkeid raudteevallidel.
  • Pöördekohtade soojustus ja lumetõke.
  • Parem liiklusinfo reisijatele.
  • Rongide tõhusam jäätõrje ja hooldus.
  • Parem koordineerimine asendusbusside osas.

* Õige termini puudumisel kasutan seda sõna, otsida võiks ingliskeelse termini järgi ja siis mullegi kommentaariumis teada anda.

No comments yet

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: